جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
لوگو

معرفی پلی کربنات، نقاط ضعف و قدرت

صفحه اصلی » معرفی پلی کربنات، نقاط ضعف و قدرت
معرفی پلی کربنات، نقاط ضعف و قدرت

شفافیت، چقرمگی عالی، پایداری حرارتی و پایداری ابعادی بسیار خوب، پلی کربنات را به یکی از پرکاربردترین ترموپلاستیک های مهندسی تبدیل کرده است. این پلیمر با داشتن چگالی کم، ماده سبک وزنی تلقی میشود بنابراین یک جایگزین عالی برای شیشه است. علاوه بر ویژگی های مکانیکی به دلیل سازگاری  با محیط زیست و قابلیت بازیافت آن به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. فیلامنت چاپگر های 3 بعدی، چراغ و سایر قطعات خودرو، لنز های طبی و محصولات پزشکی، دیسک‌های فشرده، شیشه‌های نشکن، لوازم الکتریکی و کلاه ایمنی از کاربردهای رایج پلی کربنات هستند.

فرمول شیمیایی مواد پلی کربنات

تولید پلی کربنات

پلی کربنات به روش پلیمریزاسیون تراکمی از ترکیب بیسفنول آ و فسژن تهیه می شود. این پلاستیک در خانواده پلی استرها قرار می گیرد.

نقاط قوت

پلی کربنات  آمورف است در نتیجه خواص مکانیکی عالی و پایداری ابعادی بالا را نشان می دهد پلی کربنات بین 20- درجه سانتیگراد تا 140 درجه سانتیگراد  چقرمگی خود را حفظ می کند و عملاً نشکن هستند. پلی کربنات تا دماتی 135 درجه پایدار است و به عنوان آهسته سوز ارزیابی می شود.  این پلاستیک همچنین بعنوان یک عایق الکتریکی خوب شناخته می شود. پلی کربنات مقاومت سایشی خوبی نیز از خود نشان میدهد.

نقاط ضعف

علیرغم مزایای فراوان پلی کربنات محدودیت هایی  نیز دارد. بطور مثال در برابر برخی مواد شیمایی نظیر آلکیل ها و یا هیدروکربن های هالوژنه مقاومت پایینی از خود نشان میدهد. از مهم ترین ویژگی های پلی کربنات حساس بودن آن نسبت به ترک است، باوجود مقاومت به ضربه بالا این ترموپلاستیک، در صورت ایجاد ترک هرچند ریز، به راحتی خواهد شکست.  نقطه ضعف دیگر این پلیمر زرد شدن و تغییر رنگ هنگامی که در مدت طولانی در معرض تابش ماورابنفش قرار بگیرد، می باشد. البته میتوان با ترکیب  سایر ترموپلاستیک ها و یا افزودنی های پلیمری، این کاستی هارا مرتفع نمود.

نتیجه گیری

چقرمگی، شفافیت، پایداری حرارتی و شیمیایی و نیز زیست سازگاری پلی کربنات را تبدیل به یک ماده اولیه محبوب برای مصارف گوناگون کرده است. این ترموپلاستیک در زمینه های بسیاری من جمله تولید فیلامنت چاپگر های 3 بعدی، چراغ و قطعات خودرو، لوازم پزشکی و شیشه های نشکن کاربرد دارد. این پلیمر در برابر اشعه ماورا بنفش و  نیز ترک حساس است و از نقاط ضعف این ترموپلاستیک محسوب می شوند، البته می توان با استفاده از افزودنی های پلیمری و تهیه کامپاند بر نواقص پلی کربنات غلبه کرد.

برچسب ها:
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

WordPress Lightbox