جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
لوگو

گرانول چیست و چه کاربردی دارد؟

صفحه اصلی » گرانول چیست و چه کاربردی دارد؟
گرانول چیست و چه کاربردی دارد؟

گرانول در پتروشیمی و در کارخانجات مختلف تولیدی، کاربردهای بسیار زیادی دارد. مواد پلیمری به شکل پودر هستند و حمل و نقل و استفاده از آنها ممکن است با مشکلاتی مواجه باشد. از این رو می‌توان از گرانول‌ها استفاده کرد. در واقع در فرآیندی خاص، پلیمرها به گرانول تبدیل می‌شوند و مصرف آنها تسهیل می‌گردد.

زمانی که تولید محصولات پلاستیکی در جهان قدرت گرفت و پیشرفت علم به این قضیه دامن زد، همه به دنبال این مسئله بودند که کدام یک از حالت‌های پلیمر برای مصرف در کارخانجات بهتر است. در بین حالت‌های مختلف، گرانول، پودر و پرک به چشم می‌خورد اما گرانول توانست نظر بسیار بیشتری به خود جلب کند. حالا اگر دوست دارید در مورد گرانول و معنی گرانول و همچنین کاربردهای آن در تولیدات مختلف صنایع پلاستیکی، پتروشیمی و پزشکی بدانید، حتما با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  1. گرانول چیست؟ معنا و مفهوم آن چه می‌باشد؟
  2. مواد اولیه گرانول چیست؟
  3. دستگاه گرانول چیست و قیمت آن در بازار چقدر است؟
  4. روش‌های تولید گرانول در کارخانه کدام است؟
  5. گرانول در پزشکی چه کاربردی دارد؟

 

گرانول و کاربرد آن در صنایع مختلف تولیدی

در همین ابتدای امر باید معنی گرانول را بدانیم تا بتوانیم تجسم ذهنی درستی از آن داشته باشیم. گرانول در لغت به معنای دانه کوچک و گرد مانند است. گرانول، ماده پلیمری خاصی نیست، بلکه شکلی از یک پلیمر است. در صنایع پتروشیمی و تولیدات مواد پلاستیکی، از گرانول‌ها استفاده می‌شود تا محصولات پلاستیکی تولید شود.

وقتی برای اولین بار قرار بود مواد پلیمری در تولید محصولات پلاستیکی استفاده شود، محققان دریافتند که مواد پلیمری به صورت پودر، می‌تواند خطرات مختلفی داشته باشد. از جمله پخش شدن آن در هوا و ورود این مواد به سیستم تنفسی افراد، می‌توانست سرطان ریه و مشکلات خونی ایجاد کند. بعد از بالا و پایین‌های بسیار، محققان دریافتند که باید برای استفاده از مواد پلیمری، آنها را به گرانول تبدیل کنند. گرانول‌ها دانه‌های کوچک و ریزی هستد که حاوی مواد پلیمری بوده و کاربرد مختلفی دارند.

کاربرد پلیمر و گرانول‌ها گسترده است اما به طور خلاصه می‌توان کاربردهای گرانول را در دسته بندی زیر جای داد:

  • استفاده از گرانول در صنایع نظامی و تولید پودر اسلحه
  • استفاده از گرانول در صنایع پتروشیمی
  • استفاده در صنعت تولید مواد پلاستیکی
  • کاربرد وسیع در پزشکی
  • کاربرد در تولید مواد آرایشی و تونر

تولید گرانول برای محصولات

مواد اولیه گرانول چیست؟

گرانول، دارای اقسام مختلفی است و مواد اولیه آن شامل موارد زیر می‌تواند باشد:

  1. گرانول پلی استایرن:

پلی استایرن، پلیمر مصنوعی بوده و به نوع معمولی و مقاوم و انبساطی تقسیم می‌شود که نوع معمولی یا GPPS آن به شکل شفاف و شبیه کریستال است. در ساخت عایق‌های حرارتی ساختمان از نوع معمولی آن استفاده می‌شود و از نوع مقاوم آن در تولید بدنه فریزر و یخچال استفاده می‌شود. همچنین کاربرد آن در صنایع داروسازی و پزشکی بسیار زیاد است.

  1. گرانول پلی پروپیلن:

گرانول پلی پروپیلن به عنوان دومین ترموپلاستیک پر مصرف بعد از پلی اتیلن است که در ادامه نیز به آن پرداخته شده است. شکل این گرانول به صورت توپی است. دارای دو نوع مختلف بوده و در صنایع به پ پ نساجی و پ پ شیمیایی معروف شده است. از این گرانول در صنعت پلاستیک و تولید اسباب بازی و بطری مایعات و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

  1. گرانول پلی اتیلن:

پلی اتیلن ساختاری کریستالی داشته و به صورت خطی، سبک و حتی با وزن مولوکولی بالا نیز تولید می‌شود. از نوع سبک آن برای تولید انواع کیسه زباله و کیسه پلاستیک و بسته بندی مواد استفاده می‌شود. همچنین از نوع سبک خطی آن در تولید کابل برق و مخابرات استفاده می‌شود.

از نوع سنگین این ماده برای تولید قطعات ماشین های صنعتی و لباس های مخصوص ضد گلوله استفاده می‌شود.

  1. مواد شیمیایی افزودنی:

این مواد افزودنی شامل پرکننده‌ها، پیگمنت‌ها و رنگ‌ها می‌باشد. با توجه به نوع و حجم این مواد، قیمت گرانول‌ها به صرفه‌تر خواهد شد.

 

قیمت دستگاه گرانول در بازار

تولید گرانول و تبدیل شدن پودر به گرانول در دستگاه‌های خاصی انجام می‌شود. به همین خاطر باید برای انجام این کار در محیطی کاملا مجهز، دستگاه گرانول را نصب کرد و از آن گرانول گرفت. در واقع این فرآیند شامل ورود مواد اولیه که در بالا ذکر شد می‌باشد. سپس در طی یک پردازش، مواد اولیه که شامل پلی اتیلن و پلی پروپیلن و برخی مواد دیگر است، به گرانول تبدیل می‌گردد.

قیمت انواع گرانول بسته به نوع و حجم آن دارد. همچنین با توجه به اینکه دستگاه تولید گرانول کمی گران است، روی قیمت نهایی گرانول نیز تاثیر گذار است.

قیمت دستگاه گرانول با توجه به فاکتورهای مختلف، کم و زیاد می‌شود. معمولا دینام و قطعات این دستگاه باید از خارج کشور وارد شود. در نتیجه با سقوط ارزش ریال ایران در مقابل دلار، هزینه زیادی برای تهیه این دستگاه مورد نیاز است. البته نمی‌توان گفت که خریدن دستگاه گرانول ساز، یک هزینه است. زیرا روز به روز قیمت این دستگاه بالا و بالاتر می‌رود. پس می‌توان گفت که خریدن آن، نوعی سرمایه گذاری است.

در حال حاضر و در لحظه‌ای که این مقاله تهیه می‌شود، قیمت دستگاه گرانول ساز با عددی معادل 800 الی 900 میلیون تومان تا 2 الی 2 ونیم میلیارد تومان در بازار وجود دارد. لازم به ذکر است که دستگاه‌هایی با قیمت‌های بسیار پایین‌تر و در حدود 300 الی 400 میلیون تومان هم در بازار وجود دارد. اما نباید انتظار تولید گرانول‌های با کیفیتی از آنها داشت.

برخی از فاکنورهای تعیین قیمت دستگاه گرانول ساز شامل موارد زیر است:

  • توان و کشش موتور یا دینام دستگاه که ممکن است 30 یا 40 و حتی 50 اسب بخار باشد.
  • طول و قطر ماردون سیلندر دستگاه
  • نوع گیربکس دستگاه که ممکن است تولید چین، ایران و یا کشور دیگری باشد.
  • جنس سیلندر و ماردون که ضد سایش vcn یا mo40 یا . . . باشد.
  • نوع کاتر دستگاه که از نوع عدسی یا رشته‌ای باشد.
  • تابلو برق و اینورتر دستگاه که ساخت کدام کشور باشد.
  • نرخ دلار و ارز وارداتی

گرانول سفید

روش‌های تولید گرانول در کارخانه

تولید گرانول از طریق چند روش امکان پذیر است. اما در کشور ما، از روش تولید رشته‌ای و روش خشک استفاده می‌کنند. نوع خاصی از گرانول نیز با نام گرانول پلاستیک، از طریق بازیافت مواد پلاستیکی به دست می‌آید.

روش‌های تولید گرانول شامل موارد زیر است:

  1. تولید گرانول با روش خشک
  2. تولید گرانول با روش رشته‌ای

در روش اول که به روش خشک معروف است، از طریق ماشین آلات پیچیده این کار انجام می‌شود. بنابراین دقت بالایی در تولید گرانول به این روش وجود دارد. مواد پلاستیکی به دستگاه وارد می‌شود و بعد از مذاب شدن و عبور از یک سری صافی، از تیغه‌های مخصوصی عبور می‌کند که برش داده می‌شود. موادی که خرد شده است با یک دستگاه مکنده وارد مسیری لوله‌ای شکل می‌شود و در مدت زمان کم، خشک و سرد می‌شود. گرانول‌های خشک شبیه گرانول‌های تولید شده توسط صنایع پتروشیمی است.

در روش تولید به صورت رشته‌ای، از دستگاه و ماشین آلات ساده‌تری به نسبت روش قبلی استفاده می‌شود. مواد بازیافتی پلاستیکی وارد دستگاه شده و به شکل رشته‌های مختلف در می‌آید. این رشته‌ها بسیار باریک هستند و به شکل مذاب می‌باشند. بعد از عبور از استخر آب، به آسیاب مخصوصی هدایت می‌شوند و بعد از خرد شدن، خشک می‌شوند. این گرانول‌ها به صورت خرده پلاستیک هستند.

 

مصارف گرانول در علم پزشکی

گرانول از مواد مصرفی بسیاری از صنایع تولیدی است. در پزشکی هم کاربردهای مختلفی دارد. گرانول در پزشکی برای تهیه و ساخت انواع تجهیزات به کار می‌رود. اگر نگاهی به تجهیزات مصرفی در علم پزشکی بیندازید، اکثر آنها از جنس پلاستیک نرم هستند. مثلا شلنگ‌های سرم و یا دستگاه تنفسی و همچنین شلنگ پلاستیکی متصل شده به دستگاه آندوسکوپی، کلونوسکوپی، سیستوسکپی و . . .، همگی از نوع گرانول pvc نرم است.

البته تجهیزات مختلف دیگری نیز وجود دارد که با گرانول پی وی سی سخت تولید می‌شود. مثلا سرنگ یا برخی از قطعات پلاستیکی مورد استفاده در دستگاه‌های پزشکی، از این دست هستند.

قضیه به همین جا ختم نمی‌شود. گرانول در تولید کفش‌ و دمپایی طبی و حتی معمولی نیز بسیار پر کاربرد است. استفاده از این نوع گرانول‌ها می‌تواند سطح کیفی کار را تا حد زیادی ارتقا بخشد. گرانول پی وی سی نرم از گرانول‌های پر مصرف در پزشکی است. مثلا سرم‌های تزریقی یا حتی آب مقطر برای آمپول را در ظروف ساخته شده با این ماده نگهداری می‌کنند.

خصوصیات خیلی خوب گرانول پی وی سی پزشکی، منجر به استفاده دائم و همیشگی از آن شده است. این مواد رطوبت ناپذیرند و مقاومت خوبی در برابر نفوذ دارند. همچنین، بازیافت بسیار راحت و سریعی دارند. در نتیجه خیلی زود می‌توان آنها را دوباره به مواد مصرفی پزشکی تبدیل کرد.

اکثر تجهیزات مصرفی در پزشکی، یک بار مصرف هستند. بنابراین باید در ساخت آنها از تکنولوژی استفاده شود که بتوان آنها را دوباره و خیلی سریع بازیافت کرد. این کار، کاملا به نفع طبیعت و محیط زیست بوده و آسیبی به آن نمی‌رساند.

دستگاه تولید محصولات شیمیایی

و کلام آخر

استفاده از گرانول و کاربرد آن در صنایع تولیدی مختلف و پزشکی، منجر به ایجاد یک محیط رقابتی بین شرکت‌‌های تولیدی شده است. معمولا در این رقابت، تولیدات گرانولی موفق هستند که با دستگاه بهتر و دقت بالاتری تولید شده باشند.

 

برچسب ها:
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

WordPress Lightbox