جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
لوگو

کابرد تولیدات پلیمری در صنعت خودرو‌سازی

صفحه اصلی » کابرد تولیدات پلیمری در صنعت خودرو‌سازی
کابرد تولیدات پلیمری در صنعت خودرو‌سازی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی به وضوح می‌توانیم اثراتی از پلاستیک‌ها و پلیمر‌ها را در زندگی خود ببینیم. به بیانی دیگر اینکه هر چیزی که ما بطور مستقیم و غیر مستقیم با آنها در ارتباط هستیم، از پلیمر‌ها تشکیل شده‌ و این موضوع جزء جدا نشدنی از زندگی ما شده‌ است. قبل از اینکه به موضوع اصلی این مقاله، یعنی «کاربرد پلیمر‌ها در صنعت خودروسازی» وارد شویم، در وهله نخست به توضیح کوتاه و مفیدی در مورد پلیمر‌ها می‌پردازیم؛ تا ببینیم که اصلا، پلیمر‌ها چه هستند؟ و پس از آن به این سوال که پلیمر‌ها چه کارایی دارند می‌پردازیم و در مورد کاربرد‌های آن در صنعت خودروسازی توضیحاتی داده شده است.

پس از آن نوبت به نحوه خرید آن می‌پردازیم و در بخش پایانی یکی از بهترین شرکت‌هایی که در زمینه قطعات پلیمری فعالتی دارد، را معرفی می‌کنیم.

پلیمر، به معنی بزرگ مولکولی است، و در اصطلاح به مولکول‌های بزرگی گفته می‌شود که با اتصال تعداد زیادی مونومتر باعث تشکیل زنجیره‌های بلندی می‌شود. به زبان ساده‌تر، پلیمر‌ها قطعات پلاستیکی هستند که بوسیله فرایند تزریق بوجود می‌آیند. این قطعات به دلیل انعطاف‌پذیری و استحکام و کارایی بالا آن، علاوه‌بر اینکه باعث کاهش هزینه‌های مونتاژ می‌شود، به کاهش وزن محصول نهایی بطور خاص، خودروها می‌شود؛ که این خود علاوه‌بر این که به سرعت بالای آن می‌افزاید، چه از نظر اقتصادی و چه از نظر محیط‌زیست مقرون به صرفه است.

به همین دلیل ساده، ردپای این قطعات پلیمری را می‌توان در همه عرصه‌های زندگی مشاهده کرد؛ که در اینجا، ما به توضیح مختصری در مورد این قطعات در صنعت خودرو‌سازی – از کاربرد‌های آن در این زمینه تا خرید مواد پلیمری در صنعت خودرو می‌پردازیم.

قطعات پلیمری در خودرو

کاربرد پلیمر در صنعت خودرو‌سازی

همانطور که پیشتر هم اشاره شد، امروزه با پیشرفت تکنولوژی، می‌توان اثراتی از پلیمر‌ها را در هرجایی از زندگی روزمره‌مان پیدا کنیم. پس این امری طبیعی است که از این قطعات در صنعت خودرو‌سازی نیز استفاده شود. استفاده از پلیمرها به این دلیل اهمیت دارد که نسبت به فلزات سبک‌تر هستند و علاوه‌بر این، هزینه استفاده از آن، کمتر و مقرون به صرفه‌تر است؛ و به دلیل اینکه قابلیت بازیافت دارند نیز به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند.

خودروهایی که از پلیمرها استفاده می‌کنند نسبت به نمونه‌های اولیه که از قطعات فلزی استفاده شده بودند، به دلیل وزن سبک که پیش‌تر نیز به آن اشاره شده، سرعت بیشتری دارند. در کل می‌توان گفت ورود پلیمرها به صنعت خودروسازی باعث بوجود آمدن دگرگونی بزرگی در این صنعت شده‌است.

قطعات پلیمری در صنعت خودرو‌سازی

از جمله قطعات پلیمری در صنعت خودرو‌سازی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بطور کلی از پلیمرها در بدنه خودروها، از اجزا خارجی بدنه مثل لنزهای چراغ‌ها، سپرهای جلو، عقب و شیشه‌های ضد گلوله و … تا اجزا داخلی آن مثل قطعات دستگاه تهویه، داشبوردها، فرمان و… استفاده می‌شود.

بهترین انواع پلیمر‌ها در صنایع خودرو‌سازی

 

پلی اتیلن

پلی‌اتیلن را می‌توان از جمله پلیمر‌هایی با مقاومت بالا و ضد ضربه به شمار آورد، و این درحالی است که از چگالی کم و انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است؛ و این بدین معنا است که می‌توان آن را به آسانی به هر شکلی در آوریم. درا بودن همین ویژگی پلیمر باعث شده تا برتری قابل‌توجهی نسبت به فلزات داشته‌باشد.

پلی استایرن

از جمله بارزترین ویژگی‌های پلی استایرن، می توان به مقاومت الکترونیکی و شیمیایی آن اشاره کرد؛ البته، به این نکته جالب نیز توجه داشته که با وجود مقاومت بالا و ضد ضربه بودن آن، با این حال در هنگام قرار گرفتن در معرض حرارت، این پلیمر حالت نرم و گشسانی پیدا می‌کند. از این پلیمر پرکاربرد – چه به صورت فوم و چه بصورت جامد در قطعات مربوط به اتصالات خودرو مانند دستگیره‌ها، دکمه‌ها، فوم‌های جاذب صدا، پنل‌های جاذب انرژی و … استفاده‌ می‌شود.

ABS

ABS را می‌‌توان از جمله پرکاربردترین و محبوب‌ترین‌ها در بین تولید‌کنندگان بشمار آورد. شاید دلیل این کاربرد زیاد و محبوبیت آن بخاطر هزینه تولید پایین و به آسانی ساختن آن باشد. از این نظر این را مانند پی.وی.سی می‌دانند چون به محصول نهایی خود زیبایی می‌بخشد. بنابراین، از این پلیمر برای روکش‌ها، قطعات بدنه خودرو و داشبورد‌ها استفاده کرد.

مقاوت بالای این پلیمر  باعث می‌شود تا در هنگام ضربه به بدنه، با استفاده از جذب و توزیع انرژی حاصل از آن، سرنشینانش را ایمن نگه دارد.

پلی وینیک کلرید (PVC)

پلی وینیک کلرید، با اسم اختصاری PVC، از دیگر پرکاربرد‌ترین‌های پلیمر در صنعت خودروسازی است. از این پلیمر بیشتر به عنوان بازدارندگی شعله‌های آتش بکار می‌رود. به این دلیل که این پلیمر دارای خاصیت انعطاف‌پذیری بی‌نظیری است، پس از آن در قطعات سفت و سخت خودرو بکار می‌برند؛ و به همین دلیل هم از آن در ساخت داشبورد‌ها و بدنه خودرو استفاده می‌شود.

پلی کربنات (PC)

پلی کربنات، به نسبت دیگر پلیمرها، از مقاومت در برابر ضربه و حرارت بالایی برخوردار است. به همین دلیل از آن برای ساخت لنز چراغ‌ها، سپر‌ها، کلاه ایمنی و حتی در شیشه‌های ضد گلوله و شیشه‌های محافظ در برابر سرما و یخ را نام برد.

کاربرد پلیمر در صنعت خودرو

پلی آمید (PA)

پلی آمید‌ها یا نایلون‌ها دارای انواع متفاوتی اهست که از جمله اصلی‌ترین اینها می‌توان به PA6 GF30 ، PA66 GF30 و PA6 وPA66 اشاره کرد. به دلیل اینکه این پلیمر مقاومت بالایی در مقابل دمای بالا دارد، از آن بیشتر در ساخت و تولید قطعات و لوازم جانبی مربوط به موتور استفاده می‌شود. از این پلیمر علاوه‌بر آنکه در قطعات موتوری و قطعات مربوط به سیلندر استفاده می‌شود، از آن برای سایر قطعات کانیکی خودرو نیز مانند فیلتر روغن، برف پاک‌کن، مشبک رادیتار و … نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلی استال (POM)

پلی استال‌ها در واقع نوعی ترموپلاستیک هستند. این پلیمر دارای ویژگی‌هایی همچون پایداری ابعادی عالی، مقاومت در برابر خزش، مقاومت در برابر حرارت بالا و خواص الکتریکی و دی الکتریک خوب است؛ و به دلیل همین ویژگی‌ها است که سهم بزرگی از بازار صنعت خودرو را به خود اختصاص داده است. از این پلیمر برای ساخت قطعات چرخشی و سیستم‌های سوختی خودرو استفاده می‌شود.

پلی بوتیلن ترفتالات (PBT)

پلی بوتیلن ترفتالات که با نام اختصاری PBT  شناخته می‌شود. این پلیمر مقاوت بیشتری در مقابل حرارت، به نسبت پلی‌ آمیدها از خود نشان داده است و علاوه‌بر این، این پلیمر نسبت به آب نیز مقاومت قابل توجهی دارد بطوری که تا دمای کمتر از 80 درجه سانتی گراد نیز هنوز قابل استفاده بوده و از خود عملکرد بهتری نسبت به دیگر پلیمر‌ها نشان داده است. از جمله مواردی که از این پلیمر در صنعت خودروسازی استفاده شده است می‌توان به ضربه‌گیر اتومبیل، قطعات کاربراتور، گل‌گیر، صفحه پایه شمع، قطعات سیستم سوخت‌رسانی، پانل ابزار، محفظه احتراق خودکار، گاز و قطعات خودرو مانند پدال کلاچ  اشاره کرد.

پلی پروپیلن   (PP)

پلی پروپیلن، پرکاربردترین پلاستیک استفاده‌شده در خودرو‌ها است. در واقع این پلیمر نوعی پلیمر اشباح‌شده است که از مونومتر و پروپیلن بوجود آمده است. این پلیمتر نیز به نوعی یک ترموپلاستیک است، و این یعنی اینکه می‌توان آن را به هر شکلی درآورد. از دیگر ویژگی‌های آن اینکه علاوه‌بر اینکه از مقاومت شیمیایی و حرارتی بالایی برخوردار است، ضر ضربه نیز هست. پس جای تعجب نیست که چرا از این پلیمر در سپرهای خودرو، در عایق کابل و مخازن شیمیایی و محفظه‌های گازی خودرو استفاده می‌شود.

خرید پلیمر برای خودرو

امروزه، با پیشرقت تکنولوژی، انواع قطعات پلیمری را می‌توان هم از طریق فروشگاه‌ها فیزیکی و هم از طریق سایت ها و فروشگاه‌های مجازی تهیه کرد. در هنگام خرید این قطعات باید به اصل بودن و با کیفیت بودن و شیوه استفاده آن و همچنین کارکرد ما از آن، توجه کنیم.

فروشگاه یا شرکتی که قصد خرید پلیمر از آنها را داریم باید علاوه‌بر اینکه به کیفیت بالای محصولات خود اهمیت می‌دهند، همواره باید در تلاش برای توسعه و ارتقاء محصول خود به بهترین شکل ممکن باشند و همچنین باید محصولاتشان به گونه‌ای باشد که در عین ارزان و باکیفیت بودن، محصولات و تولیداتشان به حفظ محیط‌زیست کمک به سزایی کند.

خرید مواد پلیمری از پلاس پلیمر

قیمت قطعات پلیمری برای خودرو

بطور کلی قیمت پلیمرها، با توجه به نوع و جنس و کاربرد و شرکت و کشور تولید و توزیع‌کننده آن متفاوت است. پس با فرض اصل بودن و باکیفیت بودن این قطعات، باید به چنین نکات بدیهی نیز توجه داشت.

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، باید از محصولات اینطور انتظار داشت که علاوه‌بر دارا بودن کیفیت بالا، قیمت ارزان و مقرون به صرفه‌ای داشته باشد.

لب کلام

پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا انواعی متفاوتی از پلیمرها در صنعت خودروسازی بوجود بیاید، که ما در اینجا به پرکاربردترین آنها در صنعت خودروسازی اشاره شده‌است.  

یکی از شرکت‌هایی که در زمینه تولید و توزیع انواع پلیمر‌ها فعالیت دارند، و سابقه خوبی نیز از آن به چشم می‌خورد، شرکت ورا پلیمر پیشرو است که با 7 سال سابقه کاری بی‌نظیر خود، تمرکز خود را بر ارتقاء و توسعه هر چه بیشتر محصولات و تولیدات خود گذاشته و در اصطلاح، شعار دانش‌محوری را برای شرکت خود برگزیده است؛ و تا امروزه روز، با تکیه بر این شعار توانسته به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یابد؛ که می‌توان از جمله این موفقیت‌ها به این موضوع اشاره کرد که شرکت پلاس پلیمر بازار توسعه محصولاتش را به خارج از ایران نیز گسترش داده‌است.

برچسب ها:
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

WordPress Lightbox