جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
لوگو

انقلاب صنعتی چیست؟

صفحه اصلی » انقلاب صنعتی چیست؟
انقلاب صنعتی چیست؟

انقلاب صنعتی چیست؟

ما در لبه‌ی یک دوره انقلابی از تغییرات تکنولوژیک ایستاده‌ایم. تاریخ به خوبی نشان داده است که تحولات تکنولوژیک تاثیری انقلابی و همیشگی بر بقیه‌ی جنبه‌های بشری می‌گذارند: نحوه‌ی زندگی، کار و روابط بشر با یکدیگر!

از سه قرن قبل تا کنون تعبیر «انقلاب صنعتی» در بین ما رایج شده است که به تحولات عظیم تکنولوژی در بازه‌های نسبتاْ کوتاه اطلاق می‌شود. تعبیر «انقلاب صنعتی» تا به امروز برای سه بازه‌ی زمانی استفاده می‌شد که انقلاب صنعتی اول در قرن ۱۸ و ۱۹، انقلاب صنعتی دوم در ابتدای قرن ۲۰ و انقلاب صنعتی سوم در انتهای قرن ۲۰ روی داده‌اند. اکنون ما در شروع انقلاب صنعتی جدید، انقلاب صنعتی چهارم، قرار داریم که از ابتدای قرن ۲۱ شروع شده است.

پرینت سه بعدی با هوش مصنوعی

انقلاب صنعتی چهارم

پرینتر های سه بعدی یکی از عناصر تشکیل دهنده ی انقلاب صنعتی چهارم هستند.صنعت چهار که مرحله ی پیوند فناوری های سایبری و فناوری های فیزیکی است، در حال درگون کردن چهره ی دنیا می باشد. در این مقاله از نقش پرینتر های سه بعدی در این انقلاب صنعتی می گوییم.

تصور کنید که شما در دهه‌ی ۸۰ یا ۹۰ میلادی زندگی می‌کنید(یا ۱۰-۲۰ سال دیرتر در ایران) و درک درستی از تاثیرات و تحولاتی که اینترنت بر روی همه‌ی ابعاد بشری ایجاد خواهد کرد دارید. شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و جف بزوت(موسس آمازون)، لری پیج یا سرگئی برین(موسسین گوگل)، زاکربرگ(موسس فیسبوک) و حتی برادران محمدی(موسسین دیجیکالا) باشید. این افراد علاوه بر توانایی‌های ذاتی و تلاش منحصر به فرد، در زمان و مکان مناسبی هم می‌زیسته‌اند. حضور در ابتدای راه انقلاب صنعتی سوم(اینترنت، کامپیوتر و …) به آن‌ها این فرصت بی‌سابقه را می‌داد تا قوانین دنیای مبتنی بر اینترنت را بنویسند و البته ثروت‌آفرین و ثروتمند شوند. بازه‌ی زمانی وقوع انقلاب‌های صنعتی کمتر و کمتر می‌شود و ما این شانس را داریم که در کوران انقلاب صنعتی چهارم از آن آگاه شده‌ایم. علاوه بر این انقلاب صنعتی چهارم تنوع و گستره‌ی بیشتری دارد و با کمی اغماض هر فردی با هر علاقه‌ای و در هر زمینه‌ی کاری می‌تواند جزئی از آن باشد.

لیست بازیگران اصلی انقلاب صنعتی چهارم

کافیست تنها نگاهی به لیست بازیگران اصلی انقلاب صنعتی چهارم بیاندازید تا شما هم با من هم‌نظر شوید:

  • هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)
  • بزرگ‌داده‌ها (Big Data)
  • اینترنت اشیاء (Internet of Things)
  • ساخت افزایشی/پرینت سه بعدی (Additive Manufacturing/3D Printing)
  • وسایل نقلیه‌ی خودران (Autonomous Vehicles)
  • نانوتکنولوژی (Nanotechnology)
  • واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (Virtual Reality and Augmented Reality)
  • بیوتکنولوژی (Biotechnology)
  • روباتیک (Robotics)
  • پردازش ابری (Cloud Computing)

پرینتر سه بعدی

روابط تنگاتنگ تکنولوژی‌های نوین و فرصت‌های بین‌رشته‌ای

این لیست و متعلقات آن، تنها، بازیگران اصلی این انقلاب صنعتی چهارم هستند. نکته‌ای دیگری که نباید از آن غافل شد این است که تکنولوژی‌های جدیدتر روابط تنگاتنگتری هم با هم دارند. بیشتر از اینکه تکنولوژی حمل و نقل امروزی به راحتی از تکنولوژی دیگری به نام کامپیوتر(ECU خودرو) بهره می‌برد، تکنولوژی‌های انقلاب صنعتی چهارم از یکدیگر بهره خواهند برد و فرصت‌های جدیدی را برای تحولات بین‌رشته‌ای ایجاد خواهند کرد.

پرینتر سه بعدی چیست؟

پرینتر های سه بعدی به دستگاه های ساخت قطعات سه بعدی از طرح های دیجیتالی گفته می شوند. پرینتر های سه بعدی که بر اساس فناوری ساخت افزایشی کار می کنند، یک قطعه سه بعدی را با ساختن لایه های دو بعدی بر روی یکدیگر می سازند. امروزه مواد مختلفی نظیر پلمیر ها، سرامیک ها، فلزات، کامپوزیت ها و حتی چوب نیز چاپ سه بعدی می شود.

پرینتر های سه بعدی با استفاده از مکانیزم های مختلف، لایه های دو بعدی را بر اساس الگوی کامپیوتری بر روی لایه های قبلی ایجاد می کنند تا در نهایت به یک قطعه سه بعدی برسد.

کاربردهای پرینتر سه بعدی

مزایای پرینتر های سه بعدی در صنعت چهار

پرینتر های سه بعدی در دهه هشتاد میلادی برای اولین بار معرفی شدند و در طی دهه های بعدی توسعه یافتند. امروزه صنایع بسیاری از این فناوری و دستگاه ها در تولید بهره می برند. در این بخش مهمترین مزایای آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

شاید بگویید تکنولوژی پرینتر سه بعدی بصورت انبوه جایگزین تولید سنتی و استاندارد نخواهدبود اما جالب است بدانید فناوری قدرتمند پرینتر سه بعدی با دارا بودن مزایا و کاربردهایی که دارد به راحتی جایگزنی برای روش سنتی است. شیوه سنتی پرینت سه بعدی به دلیل عدم انعطاف پذیری نمی‌تواند در تولید محصولات حرف اول را بزند، زیرا در پرینتر سه بعدی می‌توانید محصولات مورد نظر را با رنگ، طرح و اندازه دلخواه تولید کنید.

از دیگر مزایای پرینتر سه بعدی در زمینه حمل و نقل است. زیرا زمانی که با پرینتر سه بعدی قطعه‌ای را به محصول نهایی تبدیل می‌کنید چه در حین تولید و چه بعد از تولید نیاز به حمل و نقل مواد اولیه و مواد افزودنی از انبار به دستگاه پرینتر سه بعدی نیست.

نمونه های اولیه باکیفیت

امروزه ساخت نمونه های اولیه از هر ایده با استفاده از پرینتر های سه بعدی به راحتی امکان پذیر است. بدون استفاده از پرینتر های سه بعدی شما نیاز به استفاده از روش های گرانقیمت برای تولید نمونه های اولیه خود بوده اید. چاپگر های سه بعدی این کار را به بالاترین کیفیت و مشابه با نمونه اصلی برای شما ایجاد می کنند. نمونه سازی اولیه سریع با پرینتر های سه بعدی به راحتی امکان بررسی و تست نمونه های خلاقانه و جدید را میسر می کند.

کاربرد پرینتر سه بعدی

1- هنر و معماری: یکی از جذاب‌ترین کاربردهای پرینتر سه بعدی در هنر و معماری است. بعنوان مثال ظروف سفالی، اکسسوری خلاقانه و طراحی خانه

2- تحقیقات و آموزش: از پرینتر سه بعدی برای تولید مدل‌های آموزشی استفاده می‌کنند تا دانش‌آموزان درک راحت‌تری از مسائل داشته‌باشند.

3-طلا و جواهرسازی: طلا و جواهرسازی از صنعت‌هایی است که مشتریان خاص خودش را دارد. پرینتر سه بعدی این امکان را به طراحان می‌دهند تا بتوانند طرح ها در اندازه و حجم دلخواه را ابداع کنند و به تولید برسانند.

4-خودروسازی: شرکت‌های خودروسازی قطعات یدکی،لوازم جانبی و وسایل نقلیه را مدتهاست توسط پرینتر سه بعدی پرینت می‌کنند و به دست مشتریان می‌رسانند.

5-هوافضصا: از دیگر کاربردهای جذاب پرینتر سه بعدی این فناوری نوین در انقلاب صنعتی چهارم، نقش مثبت آن در هوافضا است. شرکت بوئینک یک نمونه بارز در بکارگیری پرینتر سه بعدی در هوافضا است که برای تولید قطعات موردنیازش از پرینتر سه بعدی استفاده کرده‌است.

6-پزشکی: ابزار پزشکی، عینک‌های هوشمند پزشکی، ابزارآلات دندانپزشکی و … همگی توسط پرینتر سه بعدی پرینت می‌شوند.

7- صنعت مد و لباس: به علت انعطاف پذیری بالای پرینتر سه بعدی در پرینت قطعات و تولید محصولات با طرح و اندازه‌های گوناگون طراحان مد و لباس آزادانه طرح می‌دهند و به تولید می‌رسانند.

8- حمل و نقل هوایی: از پرینتر سه بعدی در حمل و نقل هوایی بصورت گسترده‌ای استفاده می‌شود بعنوان مثال قطعه‌ای در موتور هواپیما توسط پرینتر سه بعدی تولید می‌شود

پرینتر سه بعدی

چالش تامین و تولید مواد اولیه پرینترهای سه بعدی:

هنگامی که چاپگر سه بعدی خریداری کردید، برای شروع کار با آن باید بدانید با چه موادی می خواهید کار کنید. مواد مختلف دارای ویژگی های مختلفی هستند و برای قسمت های خاصی مناسب هستند. بنابراین شما باید در مورد مواد اولیه پرینترهای سه بعدی آگاهی داشته باشید. پلاستیک، رایج ترین ماده اولیه پرینتر های سه بعدی است. فیلامنت بخش مهمی از تولید افزودنی است. در اصل منبع غذایی پرینت سه بعدی FDM است. کیفیت فیلامنت تولید شده بستگی بسیار زیادی به کیفیت تولید فیلامنت دارد. در صورت وجود ناخالصی در فیلامنت احتمال گرفتگی نازل بسیار بالا است.

تولید کنندگان پرینترهای سه بعدی در اغلب اوقات برای عملکرد بهتر دستگاههای خود از برندهای متنوع جهت تست دستگاههای خود استفاده میکنند و  فیلامنتهای ارزان قیمت و بی کیفیت در اکثر موارد احتمال گرفتگی نازل را افزایش می دهند که موجب اتلاف زمان و مواد میشوند.

وجود این چالش ها شرکت وراپلیمر پیشرو را برآن داشت تا با استفاده از تامین خط تولید کامل تولید فیلامنت ها یپرینتر های سه بعدی، که دارای تکنولوژی پیچیده ای برای ساخت و تولید انواع فیلامنت های پلیمری می باشد، گامی موثر در توسعه و پیشرفت کشور در یکی از حوزه های موثر انقلاب صنعتی چهارم بردارد.

برچسب ها:
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

WordPress Lightbox