جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
لوگو

دست برتر صنعت پلیمر در کارزار مبارزه با ویروس کرونا

صفحه اصلی » دست برتر صنعت پلیمر در کارزار مبارزه با ویروس کرونا
دست برتر صنعت پلیمر در کارزار مبارزه با ویروس کرونا

پس از همه‌گیری ویروس کرونا در چین و فلج کردن بخش‌هایی از صنعت و زندگی اجتماعی مردم بویژه در شهر ووهان بود که دنیا در اثر نگرانی حاصل از شیوع آن، درگیر آزمایش زمان ماندگاری این ویروس بر روی پارچه‌ها و نحوه انتقال آن شد! در حالیکه بلافاصله پس از این همه‌گیری، صنعت پلیمر و محصولات پلاستیکی بودند که در حفظ سلامت و جان مردم نقش اساسی را ایفا کردند. نکته جذاب داستان اینجاست که تا همین اواخر در خیلی از جوامع بشری پلاستیک‌ها از منظر پایداری معضل زمین قلمداد می‌شد اما لزوم یافتن راه حلی سریع و قابل ارائه برای جلوگیری از گسترش کرونا ویروس، هم برای خدمت به بیماران و هم برای محافظت از کارکنان بخش سلامت و پزشکی دنیا استفاده از این محصولات را بیش از پیش مورد توجه قرارداده است و نگاه کلیه جوامع بشری را به این صنعت با توانمندی‌های بالای بالفعل و بالقوه آن را تغییر داده است.


پلاستیک‌های یکبار مصرف نقش اصلی را در کنترل و مهار کروناویروس دارند

با شیوع کروناویروس بیشتر نهادهای دولتی و NGO های فعال در حوزه محیط زیست، ممنوعیت کاربرد پلاستیک‌های یکبار مصرف را متوقف کرده‌اند، زیرا ظروف پلاستیکی یکبار مصرف درمقایسه با ظروف حمل پارچه‌ای که چندین بار استفاده می‌شوند نقش به‌ مراتب کمتری را در توزیع این ویروس ایفا می‌کنند. استفاده از ظروف و محصولات پلیمری یکبار مصرف در تمام دنیا به عنوان عاملی بازدارنده در انتشار کرونا ویروس شناخته می‌شود چراکه بر اساس یافته‌های محققان حوزه سلامت، ماندگاری این ویروس بر روی لباس و منسوجات پارچه‌ای سه تا هفت روز بوده در حالیکه بر روی پلاستیک‌ها حداکثر سه ساعت ماندگار است. در چنین شرایط و روزهای سختی که در حال سپری کردن آن هستیم، تقاضا برای انواع خاصی از محصولات پلیمری نظیر لباس‌های حفاظتی یکبار مصرف پلیمری، عینک، شیت محافظ صورت و ماسک برای اعضای کادر پزشکی و درمانی دنیا بصورت فزاینده ای ارتقاء یافته است.
پلیمرها و کاربرد آنها بویژه در صنعت بسته بندی باهدف محافظت از مواد و محصولات غذایی، بهداشتی و دارویی و تازه نگه داشتن آنها بسیار حیاتی است و موجب کاهش آلودگی، اسراف و تلفات همگانی می‌شود. البته نویسنده متن، چالش‌های مربوط به ماندگاری بیشتر و سرعت پایین زیست تخریب‌پذیری در مورد پسماندهای پلاستیک و … را کتمان نمی‌کند اما به هیچ عنوان نمی‌توان از نقش حیاتی، تاثیرگذار و مثبت این تکنولوژی و صنعت برای نجات بشریت در بزنگاه‌های حساس و بحرانی نظیر روزهای اخیر درگیری جامعه جهانی با کروناویروس به راحتی گذشت. به جرات میتوان گفت در چنین شرایطی بیش از نیمی از بار مقابله با این ویروس مرگبار در جهان بر روی دوش فعالان، بازیگران و تولیدکنندگان محصولات پلیمری است. محققان و متخصصان صنعت نانو در دنیا با استفاده از تجهیزات به‌‌روز و همچنین اتخاذ رویکرد علمی و نوآورانه در زمینه طراحی، مهندسی و تولید انواع کامپاندهای پیشرفته پلیمری یا پلاس پلیمرها به دستاوردهای ارزشمندی دست یافته‌‌اند . ارتقای خواص مکانیکی آمیزه‌های پلیمری، حذف جمع شدگی و اعوجاج، کاهش وزن محصول نهایی و ارتقای خواص برخی از ویژگی‌های فناوری‌های پیشرفته در پلاس پلیمرها است. در راستای کاربردی کردن آخرین یافته‌های کارشناسان و پژوهشگران حوزه پلیمر، دامنه پلاس پلیمرها طیف گسترده‌ای از صنایع نظیر تولید‌کنندگان انواع محصولات پلیمری بهداشتی، صنعت تجهیزات و لوازم خانگی، صنعت خودرو، صنعت ساختمان و بسیاری از صنایع مرتبط با آمیزه‌‌های پلیمری را در بر می‌‌گیرد.

دریاباری- اردیبهشت 1399

برچسب ها:
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

WordPress Lightbox